امروز

جمعه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰

تاریخچه

گروه آموزشی علوم اقتصادی به عنوان مادر مجموعه رشته های فعلی تشکیل دهنده دانشکده اقتصاد و مدیریت می­باشد. گروه آموزشی علوم اقتصادی دانشگاه اروميه در سال 1370 و با پذیرش 40 نفر دانشجو در رشته علوم اقتصادی (گرايش بازرگانی) كار خود را شروع نمود. اين گروه از سال 1376 شروع به پذيرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد کرد‌ و از سال 1391 پذیرش دانشجو در مقطع دکتری اقتصاد را آغاز کرده است.

 

گرایش­ها

در حال حاضر گروه در مقاطع و گرایشهای ذیل پذیرش دانشجو داشته است.

مقطع کارشناسی: با توجه به آخرین تغییرات در رشته­های مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، گروه اقتصاد در مقطع کارشناسی با عنوان رشته علوم اقتصادی پذیرش دانشجو دارد. گروه قبلا در گرایشهای اقتصاد نظری و اقتصاد بازرگانی پذیرش دانشجو داشته است.

مقطع کارشناسی ارشد: گروه  نیز در گرایش­های اقتصاد نظری، توسعه اقتصادی و برنامه­ریزی و بانکداری اسلامی زیر دانشجو پذیرش می­شود. گروه قصد دارد از سال 1400 در گرایش اقتصاد مالی اسلامی دانشجو بپذیرد. در دو سال گذشته گروه در گرایشهای اقتصاد انرژی و اقتصاد اسلامی نیز دو دوره پذیرش دانشجو داشته است.   

مقطع دکتری:  گروه در گرایش­های زیر دانشجو می­پذیرد:

    اقتصاد سنجی

    اقتصاد بین­ الملل

    اقتصاد مالی

    توسعه اقتصادی

 

 اهداف گروه

 هدف این گروه از جذب و آموزش دانشجویان در رشته علوم اقتصادي تربيت كارشناساني است كه با كسب اطلاعات عمومي و جامع در رشته اقتصاد بتوانند:

     1 - وارد مشاغل عمومي در بخش­هاي دولتي، تعاوني و خصوصي بشوند.

     2-  ظرفيت كافي براي كسب مهارت­هاي تخصصي به دست آورند تا بتوانند در مشاغلي كه نياز به تخصص­هاي  فني حرفه­اي دارد (بانك­ها، بيمه، شركت­هاي تجاري و مالي تخصصي و نظاير آن) جذب شوند.

     3- ظرفيت علمي كافي براي ادامه تحصيل در مقاطع بالاتر را كسب نموده و مهارت­های لازم برای فعالیت به عنوان پژوهشگر اقتصادی را فراگیرند.

 

وظایف گروه 

در راستای دستیابی به اهداف فوق، گروه اقتصاد در نظر دارد تا:

  1. مقاطع تحصیلات تکمیلی گروه را بر اساس نیاز بازار کار توسعه دهد.
  2. تعامل علمی و فنی همه جانبه با گروه­های اقتصاد دانشگاه­های داخلی و خارجی جهت برگزاری همایش­ها، نشست­های تخصصی و جلسات سخنرانی برای دانشجویان داشته باشد.
  3. تعامل خود با دستگاه­های اجرایی و بخش خصوصی را تقویت نماید.